Smrtelné lži aneb herecký Top Gere

Richard Gere už dávno nešplhá za princeznou Vivian. V roli bohatého podnikatele má loajální manželku i atraktivní milenku na dosah ruky. Idylka ale přejde.
Richard Gere už dávno nešplhá za princeznou Vivian. V roli bohatého podnikatele má loajální manželku i atraktivní milenku na dosah ruky. Idylka ale přejde.
Pretty Woman se řadí k romantickým pohádkám, které se o svátcích pravidelně točí na televizních obrazovkách. Lehce tajemným Edwardem Lewisem získal Richard Gere srdce milionů dívek a dam. Jaká žena by se ostatně nechtěla alespoň jednou nechat rozmazlovat milionářským workoholikem se sklony k nebetyčnému požitkářství. Dobrou zprávou pro divačky je, že se americký herec vrátil k roli majetného finančníka. Už ale nejde o prince v bílém Rolls-Roycu, nýbrž o sžíravější a realističtější vykreslení zámožného magnáta.
Robert Miller má čuch na velké příležitosti. Vydělal mimo jiné na tom, že správně identifikoval překoupený trh s nemovitostmi. Vlastní prosperující podnik, který se chystá prodat za devíticifernou částku, věrnou ženu a obecně řečeno spokojenou rodinu, s níž může oslavovat 60. narozeniny. Prožívá navíc milostné avantýry s umělecky založenou dívkou, takže mu šediny očividně svědčí. Jenže částečně je to habaďůra před okolím. Ve skutečnosti firmu prodat musí, aby splatil dluhy a zalátal díry vytvořené podvodnými aktivitami. Když jede se svojí milenkou autem, udělá navíc s vozem několik divokých otoček, spolujezdkyně zemře a Robert s pomocí starého známého ujede z místa činu.Trailer s Richardem a českými titulky
Děj Smrtelných lží režiséra a scenáristy Nicholase Jareckiho se zaměřuje právě na urputné snažení hlavního hrdiny zabránit veřejnému demaskování. Odhalení pravdy nesprávným lidem v nesprávný čas by pro Roberta znamenalo nejen konec obchodu a pár let ve vězení, ale také zdiskreditování společnosti a managementu, kam spadají i rodinní příslušníci. Ano, je to lehce arogantní defraudant, kterému peníze a sláva upravily systém etických hodnot, ale ani jednou nezapochybuje o správnosti svých činů. Dokonale zná komplexní pravidla této vysoké hry včetně ilegálních kliček, takže mu přijde správné finanční partii dohrát, ať by měla skončit jakkoliv. Motivace ústředního charakteru jsou zcela založené na racionalitě, divácky tedy film táhne prostá zvědavost, jestli se z toho magnát nakonec vyseká nebo ne, případně jak.
Vtip je částečně i v tom, že Jarecki nechává pomyslnou společenskou masku téměř všem lidem na vysokých postech. V místních kruzích se pohybují chytré osobnosti, které se zbavují přetvářky pouze v situacích, kdy na tom mohou relevantně profitovat (manželka Millera), bez závazků se pobavit (kupec firmy) nebo musí kápnout božskou vnějšími okolnostmi (vedle Millera také například muž v účtárně). Inteligentní scénář všem přiřkl srozumitelné, i když morálně pochybné důvody pro jejich činy, přesto je minimálně při porovnání úvodní a závěrečné scény patrné, že polský tvůrce jejich hodnoty nesdílí. Prostřednictvím Smrtelných lží kriticky poukazuje na lapsy kapitalistického systému, dělá to však velmi subtilním způsobem. Nikdy nespadne do karikaturní polohy i proto, že nechává chybovat také stranu zákona.
Smrtelné lži patří k chladně vypočítavým thrillerům s přesahem do detektivky. Právě detektivní linie je sice v určitých místech příliš matná na to, aby táhla děj, Jarecki ale pokaždé včas přepne zpátky k machinacím Roberta Millera. Do kin se tak po čase dostává opět solidní film s finanční tematikou, který sice zapadl ze strany filmových ocenění, ale kupříkladu významný americký kritik Roger Ebert ho zařadil mezi nejlepší tituly uplynulého roku. Kdo by to byl řekl, že prakticky neznámý polský tvůrce dokáže vytáhnout z Richarda Top Gera.
Read more…

Číst více